دسته بندی
دسته بندی

برای مصاحبه دستگاه های اجرایی چی بخونیم؟

های اجرایی 1401

برای مصاحبه دستگاه های اجرایی 3 بخش رو باید مسلط باشین

بخش اول : سوالات چالشی و روانشناسی و شخصیت شناسی مصاحبه دستگاه های اجرایی

این بخش ، مهمترین بخش در انتخاب فرد شایسته جهت استخدام شدن در سازمان مربوطه می باشد. 

سوالات این بخش از تمامی رشته ها و سازمانها پرسیده می شود و اگر بخوان یک بخش رو از بین 3 بخشی که قراره توضیح بدیم انتخاب کنند همین بخشه !

سوالات این بخش رو خیلی حرفه ای میپرسن و جواب های شما باید کاملا زیرکانه باشد و جواب های کلیشه ای قابل قبول نیست و امتیاز لازم و کافی رو نمی تونید کسب کنید. 

یه فرهنگ خیلی مهم در سازمانها وجود داره که میگه فرد مناسب رو انتخاب کن و بهش تخصص یاد بده معنی این جمله این است که تخصص رو میشه به فرد یاد داد ولی شخصیت و روحیات و خلقیات افراد رو به سختی می توان تغییر داد و این نشان از اهمیت این بخش دارد.

سوالاتی که در این بخش مطرح میشه : چند سوال برای نمونه مطرح می کنیم.  مثلا: چرا این شغل رو انتخاب کردی؟ چرا این سازمان رو انتخاب کردی؟ چه ایده ای برای پیشبرد اهداف سازمان داری؟ هدف 5 سال دیگه ات چیه؟ تحت چه شرایطی شغلت رو رها می کنی؟ اگر عصبانی بشی چکار می کنی؟ نقطه ضعفت چیه؟ با این حقوق کم چطور میخواهی زندگی کنی؟ اگر مافوقت کار غیر قانونی ازت بخواد حاضری انجام بدی؟ اگر شمارو منطقه محروم بندازیم حاضری بری؟ و…

همانطور که دیدین فرقی نمیکند چه رشته و چه سازمانی باشین واین سوالات از همه میپرسن . سوالات به ظاهر ساده است ولی جواب های شما خیلی برای تیم مصاحبه کننده اهمیت دارد و ممکنه با یک جواب نادرست قید استخدام شدن شما رو بزنن !

دستگاه های اجرایی

 

بخش دوم : سوالات کامپیوتر در مصاحبه دستگاه های اجرایی

سوالات کامپیوتر هم به صورت عملی و هم به صورت تئوری امکان پرسش هست ولی سوالاتی که میپرسن در حد کلیات ورد و اکسل و پاورپوینت و اینترنت هست و سوالات تخصصی نمی پرسن . چون بالاخره کسی که میخواهد به عنوان یک کارمند در دستگاه های اجرایی مشغول به کار شود لازم است کلیات کامپیوتر رو بلد باشد و برای سازمان نیز این موضوع اهمیت دارد و جدیدا در اکثر ارگانها اجباری شده که کارمندان حتما باید مدرک ICDL داشته باشند.

مثلا چه سوالاتی رو میپرسن؟

نحوه فشرده کردن فایل ، پسوند فایل ورد چیه؟ نحوه رسم جدول در ورد و اکسل ، رایت سی دی ، مشخصات ویندوز ، اطلاع از جزییات ایمیل مثل spam و … ، سر صفحه و پا صفحه در ورد ، شماره قرار دارن برای صفحات ، چند تا موتور جستجو نام ببر ، در پاورپوینت عکس اضافه کن و انیمیشن بده ، چند تا فایل داخل پوشه بر حسب نوع مرتب کن و….

بخش سوم : سوالات تخصصی در مصاحبه دستگاه های اجرایی

سوالات تخصصی رو با تئوری های دوران دانشگاهتون و سوالات آزمون اشتباه نگیرید در مصاحبه تخصصی بیشتر سوالات در مورد شغل مربوطه و سازمان مربوطه و چالش های اون شغل و سازمان از شما مورد پرسش قرار می گیرد.

چون شما قراره برین سرکار نه دانشگاه و باید از چالش ها و مشکلات اون شغل و سازمان اطلاع داشته باشید باید اهداف و زیر مجموعه های سازمانتون رو بدونید ، باید وظایف و شرح شغلتون رو بدونید ، باید بدونید کجا وارد میشین و قراره چه کاری انجام بدین؟

مثلا در سازمان بهزیستی سوالات تخصصی : در مورد بهزیستی چه میدونی ؟ بخش های مختلفش رو بگو؟ وظایف شغلی که قبول شدی رو بگو؟ عام المنفعه چیه؟ چجوری یک نفرو قانع میکنی به بهزیستی کمک کنه؟ در مورد کمیسیون ماده 28 بهزیستی چه میدونی؟ و… همونجور که می بینید سوالات مرتبط با شغل و سازمان و چالش های اونه نه کتب درسی دانشگاه ، مصاحبه رو با آزمون اشتباه نگیرید .

یا مثلا وزارت کشور : کمیسیون ماده 100،77،99 چی هست؟ درامد های شهرداری چیا هست؟ طرح هادی چیه؟ تغییر کاربری چجوری انجام میشه؟ وظایف شورا ، دهیار ؟ وظایف وزارت کشور؟ و ….همونجور که می بینید سوالات مرتبط با شغل و سازمان و چالش های اونه نه کتب درسی دانشگاه ، مصاحبه رو با آزمون اشتباه نگیرید .

سوالات تخصصی چون گسترده هست و یک منبع مشخصی نداره و هر مصاحبه گر یه جور سوالی رو میپرسه و سازمانها و رشته ها هم زیاده ، نه ما و نه شخص دیگری برای این موضوع پکیج خاصی رو نداره ولی توضیح دادیم چه کار کنید . کارهایی که می تونید انجام بدین اینه که تجربیات مصاحبه سال های قبل رو بخونید تا با نمونه سوالات بیشتر اشنا بشین مثلا تجربه مصاحبه اکثر سازمانها رو در هایلایت پیج اینستاگرام ایران مصاحبه گذاشتیم.

نکته : سوالات احکام و عقیدتی سیاسی و مسایل روز و صحبت های رهبری در مرحله بعد از مصاحبه یعنی در مرحله گزینش ازتون سوال میپرسن ولی در بعضی ارگانها مثل وزارت کشور و قوه قضاییه و … شاید چند سوال کلی بپرسن .

رضا رزم جو وب‌سایت
تجربه شخصی دهها مصاحبه در چند سال اخیر در سازمان های مختلف هم به عنوان مصاحبه گر هم مصاحبه شونده ، بیش از 4 سال مطالعه و تحقیق در زمینه مصاحبه به صورت تخصصی ، مشاوره به بیش از 5000 نفر ، قبولی بالای 95 درصدی در چند سال اخیر در سازمانهای دولتی و خصوصی

‫14 نظر

  • مهدی گفت:

    سلام چطور میتونم پکیج مصاحبه کارشناس حقوقی جهاد کشاورزی رو داشته باشم؟

  • فرزانه گفت:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید مزاحم میشم برای منابع طبیعی عنوان شغلی امور زمین سوالات مصاحبه تخصصی موجود هست؟

    • با سلام سوالات تخصصی چون رشته ها زیاده و هر سال مصاحبه گرا یه مدل سوال میپرسن و سلیقه ای هست ، منبع خاصی وجود ندارد . تنها راهش استفاده از تجربیات سال های قبله

  • ghorbani گفت:

    سلام
    برای پالایشگاه نفت اصفهان پکیجی دارید؟

  • Salim گفت:

    سلام پکیجی برای مصاحبه تخصصی به بعد فولاد جهان آرا خرمشهر دارین؟؟

  • خانم رضازاده گفت:

    سلام من مامور تشخیص مالیات قبول شدم برای مصاحبه چطوری پکیجتونو تهیه کنم

    • با سلام پکیج کانون ارزیابی سازمان امو مالیاتی رو تهیه کنید .

      • فاطمه گفت:

        سلام دستگاهای اجرایی بخش بهزیستی شغل کودکیاری رو قبول شدم
        واس مصاحبه چیا بخونم و پکیج مناسب من چیه .ممنون میشم راهنماییم کنید🙏

        • قابل توجه دوستان دستگاه های اجرایی

          اگر داخل دفترچه تون و در جدول مصاحبه
          نوشته شده ابزارهای فردی ، گروهی ، تعاملی و…‌ یعنی کانون های ارزیابی دارین.
          معمولا طبق جدول مصاحبه :
          اکثر سازمان ها هم مصاحبه دارن هم کانون های ارزیابی(جدول مصاحبه رو نگاه کنید متوجه میشین)

          پکیج کانون ارزیابی دقیقا برای همه سازمان نداریم
          ولی چون روال و نکات کانون های ارزیابی یکیه می تونید از پکیج کانون ارزیابی سایر سازمان ها که در سایت گذاشتیم استفاده کنید:(مثلا پکیج امور مالیاتی و..‌.)

          Iranmosahebe.ir

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *